Zakładamy firmę online: praktyczny poradnik
O tarczy antykryzysowej z powodu koronawirusa Covid-19, można poczytać wszędzie, wystarczy wpisać w Google: tarcza antykryzysowa i mamy wnioski do zus, urzędu pracy i inne pomoce, dostępne absolutnie wszędzie, więc na wyciągnięcie ręki. Proszę dać znać w komentarzach, czy jest taka potrzeba, to stworzę, kolejny artykuł 🙂
Od razu odpowiem, tarcza nie dotyczy nowych firm, to osłona dla firm, które nie mogą działać w czasie, gdy odcięty się bezpośredni dostęp do klienta.
Jest wiele branż, które nadal mogą działać. W tej sytuacji proszę pamiętać o zdrowym rozsądku i jeśli ktoś nadal chce prowadzić działalność, to przecież nadal może. O branżach bezpiecznych, oraz sposobach przekształcenia działalności, kończę pisać kolejny artykuł.
Tyle tytułem wstępu, rejestrujemy nową firmę 🙂
Firmę można założyć samodzielnie, korzystając z poniższego poradnika, lub umówić się z naszym ekspertem, który przeprowadzi pełen proces rejestracyjny online, wraz z tobą, bez wychodzenia z domu, ani wizyty w urzędzie 🙂
Najpierw zakładamy konto na EPUAP: to platforma do załatwiania spraw urzędowych online, oraz za jego pośrednictwem bezpłatnie podpiszemy urzędowe dokumenty: online, bezpłatnie i bez wychodzenia z domu, w dowolnym czasie i miejscu, gdzie mamy dostęp do komputera i internetu 🙂
Zaczynamy!
Poniżej instrukcja krok po kroku, w formie pisemnej (niżej filmik):
4. Wypełnij krótki formularz
Jeśli wybierzesz, załóż profil i klikniesz w ikonę Twojego banku, to profil założysz, przez zwykłe logowanie się do Twojego banku i potwierdzając sms kodem.
Pamiętaj, aby potwierdzić założenie profilu przez kliknięcie linka aktywacyjnego, który otrzymasz na maila.
5. Jeśli podasz w nim PESEL – automatycznie złożysz wniosek o profil zaufany, który musisz potwierdzić.
6. Zaloguj się na założone konto.
7. Zacznij korzystać z ePUAP. Szczegóły znajdziesz w sekcji Jeśli masz konto na ePUAP.
Poniżej filmik z instrukcją krok po kroku:
Mamy założony profil zaufany, czyli możemy zalogować się do CEIDG i założyć firmę 🙂
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. 2005 nr 64 poz. 565).
Przechodzimy więc do kroku 2, czyli założenie firmy:
Poniżej instrukcja krok po kroku (a niżej filmik, też krok po kroku):
Forma opodatkowania | Zasady ogólne – skala podatkowa(zobacz szczegóły) | Podatek liniowy(zobacz szczegóły) | Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych(zobacz szczegóły) | |
---|---|---|---|---|
Stawka podatkowa | 17% a po przekroczeniu dochodu 85.528 zł stawka 32% | 19% niezależnie od dochodu | ||
Terminy płacenia zaliczek na podatek | co miesiąc, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu rozliczeniowym;co kwartał do 20. dnia miesiąca po kwartale, za który jest wpłacana zaliczka (dotyczy tzw. małych podatników, których przychody nie przekroczyły 2 mln euro oraz przedsiębiorców rozpoczynających działalność w sposób uproszczony (zaliczki w wysokości 1/12 kwoty wynikającej z zeznania rocznego za poprzednie lata) | co miesiąc, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu rozliczeniowym;co kwartał do 20. dnia miesiąca po kwartale, za który jest wpłacana zaliczka (dotyczy wyłącznie tzw. małych podatników, których przychody nie przekroczyły 2 mln euro oraz przedsiębiorców rozpoczynających działalność)w sposób uproszczony (zaliczki w wysokości 1/12 kwoty wynikającej z zeznania rocznego za poprzednie lata) | Nie występują zaliczki. Podatek ryczałtowy wpłaca się co miesiąc do dnia 20 następnego miesiąca po miesiącu, którego podatek dotyczy (za wyjątkiem grudnia, za który podatek należy wpłacić w terminie złożenia zeznania rocznego, tj. do 31 stycznia). Kontynuujący działalność mają możliwość wpłaty podatku w formie kwartalnej, jeżeli w poprzednim roku nie przekroczą 25.000 euro przychodów | |
Wymagany rodzaj prowadzonej dokumentacji rachunkowej | Podatkowa księga przychodów i rozchodów, jeżeli przychody netto nie wyniosły co najmniej równowartości 2 mln euro. Po przekroczeniu progu obowiązek przejścia na księgi rachunkowe (pełna księgowość). Dodatkowo inne ewidencje wymagane przepisami (przebieg pojazdu; ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych) | Jak przy skali podatkowej | Ewidencja przychodów, ewidencja wyposażenia, wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych | |
Sposób rozliczenia składek na ubezpieczenie społeczne | Zapłacone składki zmniejszają podstawę opodatkowania | Zapłacone składki zmniejszają podstawę opodatkowania | Zapłacone składki zmniejszają przychód do opodatkowania | |
Sposób rozliczenia składek na ubezpieczenie zdrowotne | Zapłacone składki odliczane od podatku do wysokości 7,75% podstawy wymiaru składki | Zapłacone składki odliczane od podatku do wysokości 7,75% podstawy wymiaru składki | ||
Możliwość pomniejszenia o koszty uzyskania przychodów | TAK | TAK | NIE | |
Termin składania rozliczenia rocznego | Do 30 kwietnia następnego roku za poprzedni rok | Do 30 kwietnia następnego roku za poprzedni rok | Do 31 stycznia następnego roku za poprzedni rok obrotowy | |
Symbol formularza | PIT-36 | PIT-36L | PIT-28 | |
Warunki zmiany formy opodatkowania | Możliwa zmiana na inną formę PIT. Zmianę należy zgłosić do urzędu skarbowego do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągniesz pierwszy w roku podatkowym przychód (albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągniesz w grudniu roku podatkowego). przypadku przejścia na kartę podatkową należy do 20. stycznia złożyć do urzędu skarbowego wniosek na formularzu PIT-16 | Jak przy skali podatkowej | Możliwa zmiana na skalę podatkową, podatek liniowy lub kartę podatkową. Można tego dokonać nawet w ciągu roku podatkowego. Konieczne jest zawiadomienie właściwego urzędu skarbowego. W przypadku przejścia na kartę podatkową należy do 20. stycznia złożyć do urzędu skarbowego wniosek na formularzu PIT-16 | |
Uwagi | Brak kwoty wolnej od podatku | Ryczałt mogą opłacać podatnicy, którzy rozpoczną prowadzenie działalności i wybiorą tę formę opodatkowania, a jeżeli ją już prowadzili, mogą ją wybrać, jeżeli ich przychody w poprzednim roku nie przekroczyły równowartości 250 000 euro. Opodatkowanie tą formą jest wykluczone przy niektórych rodzajach działalność |
2. Wchodzimy na stronę CEIDG
W górnym prawym rogu, wybieramy zaloguj
Wybieramy Login.gov.pl (i logujemy się poprzez utworzone konto epuap (patrz krok 1) wybierając Profil Zaufany
Zaloguj się za pomocą loginu i hasła, lub poprzez logowanie do swojego banku.
Czas założyć działalność gospodarczą:
Wybieramy, operacje we wpisie: załóż działalność gospodarczą
Wypełniamy nowy wniosek i dajemy dalej:
Wypełniamy wniosek i podajemy dane, zgodnie z wnioskiem, czyli jak imię, to wpisujemy imię itd.:) To co na czerwono, musi być wypełnione, jeśli jest coś na czerwono, to nie wyślemy wniosku.
W przypadku, gdy nie znasz NIP ani REGON (nie była wcześniej prowadzona firma), to dokładnie tak zaznacz (pole pod numerem: nie posiadam numeru). NIP I REGON zostanie nadany automatycznie, z doświadczenia wiem, że trwa to od 1 do 3 dni roboczych (nie spotkałam się, aby trwało to dłużej).
W dalszej części wypełnia się od kiedy obowiązuje data powstania obowiązku składek ZUS: to będzie ta sam, co data powstania firmy. Możesz zgłosić się samodzielnie od razu, ale nasze biuro zrobi to za ciebie, więc nie musisz tego robić w tym momencie:)
Jak wszystkie pozycje są wypełnione (pamiętaj o wpisaniu PKD, oraz poprawnej formy podatkowej, którą wcześniej ustaliłeś z nami, lub samodzielnie:)), to dajemy dalej (na samym dole).
Upewnij się, że na samym początku zalogowałeś się kontem epuap do CEIDG, jeśli tak, dajesz dalej i podpisujesz wniosek rejestracji:
PODPISZ i WYŚLIJ WNIOSEK
Pamiętaj o wydrukowaniu wniosku do PDF 🙂
Gratuluję, właśnie Twoja firma została założona i możesz oficjalnie i legalnie działać.
Dalszy krok to kontakt z twoją księgową (lub samodzielne) złożenie VAT-R na VAT. Sprawdź i ustal czy musisz być płatnikiem VAT
I poniżej filmik, gdzie opisane jest to co wyżej, w formie filmiku:)
Nasze biuro zajmuje się:
Jeśli chodzi o sprzedaż internetową, może wejść kilka obowiązków, sprawdzimy czy wszystko Ciebie dotyczy, również zajmujemy się obowiązkami rejestracyjnymi:
Ile to kosztuje na start? Co musisz opłacać jako przedsiębiorca:
To póki co najważniejsze.
Warto handlując online, poza wykorzystaniem mediów społecznościowych, mieć swój sklep internetowy, zapytaj o ofertę
Śmiało proszę pisać swoje pytania na mail: kontakt@redwinegroup.pl
Wybrane odpowiedzi pojawią się jako wpis na naszej stronie 🙂
2 Comments
Prowadzenie własnej firmy od zawsze było moim marzeniem, ale obawiam się, że nie podołałabym zadaniu. Cały ten proces wydaje mi się bardzo skomplikowany, zwłaszcza, że przed wprowadzeniem aplikacji do rozliczania pit nawet z tym miałam problem. Ale kto wie, może któregoś dnia się odważę.
To przez cały czas nauka 🙂
Śmiało odezwij się: dobierzemy formę rozliczeń z urzędem, my zajmiemy się dokumentami, również dzielę się tym co wiem, jeśli chodzi o samo prowadzenie firmy. Zapraszam również do naszej sieci partnerów 🙂 kontakt@redwinegroup.pl