Poradnik “Jak przygotować się do sesji fotograficznej”
Wstęp, kilka słów o sesji i współpracy.
Drogi czytelniku, jeżeli trafiłeś na tę treść, to zapewne rozmyślasz nad sesją fotograficzną dla siebie lub swojej firmy. Chciałbym jedynie nadmienić, że ten tekst ma za zadanie jedynie przybliżyć Cię do zagadnień tego, jak przygotować się do sesji. Wszystkie szczegóły powinieneś/powinnaś uzgodnić z fotografem lub osobą odpowiedzialna za sesje. Umieściłem tutaj 2 rodzaje sesji- sesję biznesową i modelingową. Dlaczego?
Z bardzo prostego powodu.
Sesja biznesowa ma za zadanie pokazać Cię z najlepszej strony, tak samo jak sesje modelingowe.
Część zasad i reguł są więc takie same (np. make-up, stylizacja itd.).
Jedno może mieć zastosowanie w drugim i na odwrót, oczywiście z zachowaniem odpowiedniego kontekstu (zakładam ze nie będziemy robić sesji biznesowej jako akt- chociaż modelingową lub produktową jako biznes, to czemu by nie). Przygotowujesz się do sesji tak samo.
Usiądź sobie popijając kawkę i poddaj się lekturze. Postarałem się maksymalnie skompresować treść, aby nie wyszło połowę „Pana Tadeusza” o niczym, przez co zmarnujesz jedynie dużo czasu na przykłady i wywody, z których za wiele nie wynika. Masz taką pigułę na temat przygotowań. Pamiętaj, że fotograf zrobi wszystko co może abyś wyszedł tak dobrze jak to możliwe na zdjęciach. Lecz musisz mu w tym też pomóc.
Nie bój się, będzie dobrze.
Istnieje wiele różnych sesji fotograficznych:
Sesje modelek, sesje biznesowe czy produktowe.
Skupmy się jednak na sesjach ludzi. Zgodzimy się, że jeśli robimy sesje ludzi, to ludzie, mają wyglądać na zdjęciach jak najlepiej.
I niestety stwierdzenie “to się wyretuszuje”, nie ma tu zastosowania z kilku powodów. Fotograf ma ustalony czas, w którym musi zmieścić się z daną sesją. Jeśli osoba przyjdzie nieprzygotowana do sesji, fotograf/retuszer będzie dłużej siedział przy obróbce, co przełoży się na koszty sesji. Przykładowo, mamy 20 zdjęć i obróbka jednego zdjęcia zajmuje około 30 min z przygotowanym modelem, a przy sesji z nieprzygotowanym, obróbka zajmie 3 razy dłużej to jest dodatkowe 20 godz. pracy, za który ktoś musi zapłacić lub taka sytuacja całkowicie wykluczy sesje TFP.
Pamiętaj jedną ważną rzecz. Na sesji i planie zdjęciowym to fotograf jest szefem. To on/ona dostanie po uszach jeżeli coś nie wyjdzie, i to on jest odpowiedzialny za wszystko co się dzieje, i jaki będzie efekt całego przedsięwzięcia. Więc jeśli jesteś np. prezesem wielkiej korporacji, zaufaj mu, walczycie po tej samej stronie.
- Umowa komercyjna – umowa komercyjna, jest niczym innym, jak zwykła umowa na wykonanie jakiejś czynności odpłatnie. Wszystkie warunki są w niej zapisane tj. miejsce sesji, data, ilość zdjęć itd. Należy tez uwzględnić zakres wykorzystywania utworu graficznego
(wg polskiego prawa, utworu graficzny to m.in. zdjęcie)
- Sesje TFP – Umowa Time For Pictures (czyli czas za zdjęcia, modelka dostaje zdjęcia za darmo, jak i ona przygotowuje się we własnym zakresie, nikt nikomu nie płaci), umowa pomiędzy teamem, zazwyczaj wykorzystywane do powiększania portfolio lub nauki, zdjęcia bez użycia komercyjnego, na których nie można zarabiać bez zgody i wiedzy fotografa, modela lub innych osób, które brały udział w sesji, jak np. fryzjer, stylistka lub wizażystka. Fotografie można opublikować we wszystkich miejscach, gdzie się chce np. Facebooku czy Instagramie, tylko jako portfolio.
Należy pamiętać, iż sesja TFP ma pewne uwarunkowania, które zapewne będą uwzględnione w umowie, jak np. zmiana
(np. inne kadrowanie) lub edycja (np. filtry na Instagramie) efektu końcowego. Często się z tym spotykałem na początku kariery,
iż modelka postanowiła dodać sobie fotkę, na Instagram inaczej dociętą lub z jakimś filtrem z uszami lub innym efektem.
W takim przypadku fotograf ma prawo anulować umowę i dalsze korzystanie ze zdjęć bez zgody fotografa, jest nielegalne.
Zdjęcie, które zostało oddane modelce, jest takie a nie inne z pewnych powodów, bo np. taki jest styl fotografa. Jeżeli dotniesz po swojemu fotografię i w efekcie czego zdjęcie kłóci się ze wszystkimi zasadami fotograficznymi i wizualnymi, ucierpieć może na tym fotograf, np. przez utratę klientów lub brak możliwości współpracy z innymi, np. z wizażem.
A co, jeśli nie podoba mi się efekt końcowy sesji? Zakładam, że widziałaś/widziałeś portfolio fotografa- jeśli tak, nie możesz mieć pretensji, że zrobił tak samo jak w portfolio, taki jest jego styl. Jeśli się okaże ze zrobiliście sesję np. akt lub bieliźniane, i potem poinformujesz fotografa, że nie chcesz upubliczniać tych zdjęć i fotograf nie może włączyć ich do portfolio, zmarnowałaś jego czas i możliwe ze nie dostaniesz tych zdjęć, bo on nie będzie tracił więcej czasu na retusz ich, chyba, że za to zapłacisz.
Czy warto umawiać się na sesje TFP?
Pewnie,że tak. Należy jednak pamiętać, że jeżeli, np. model i fotograf są na innym poziomie lub nie wniosą nic do portfolio drugiej osoby, bo np. Jedno z nich ma już 30 takich sesji w tym stylu, to 31 jest często zwykłą stratą czasu. Jeśli chodzi o modeling, to jeżeli jesteś na podobnym poziomie umiejętności co fotograf, to zapewne się dogadacie. Ilość zdjęć zależy od tego, na ile się dogadacie, zazwyczaj dostaniesz tyle zdjęć, ile wg fotografa będzie najlepszych, może to być jedno zdjęcie lub 10. Jeśli chcesz więcej zdjęć, niż to co było ustalone, zazwyczaj będzie płatne. Jeżeli zdarzy się tak, że nie chcesz upubliczniać jakiegoś zdjęcia np. z uwagi na pozę lub bieliznę i wiedziałaś/eś ze nie będziesz chciała już w trakcie sesji, powiedz o tym-
a najlepiej- nie pozuj tak. Z racji tego, że sesje TFP są sesjami darmowymi (w znaczeniu bezpłatnymi), musisz się liczyć z tym, że sesje płatne będą miały priorytet przed Twoimi. Dlatego też możesz trochę dłużej poczekać na zdjęcia.
Podsumowanie: Zawsze spisuj umowę, dogaduj sesje, TFP- dlaczego nie.
- Team – Na sesji fotograficznej może znajdować się więcej osób niż jedna. Decyzja kto ma zorganizować odpowiednie osoby zależy od dogadania się, część fotografów ma własny team (fryzjerów, stylistów…) lecz zaleca się, abyś sam (sesje biznesowe) dogadał się
z poszczególnymi osobami. Jeśli nie wiesz, kogo wybrać spytaj fotografa o polecenie odpowiedniej osoby.
Podsumowanie: Na sesji może być więcej osób, przygotuj się na to.
- Licencja i własność – Należy pamiętać, że zdjęcia zawsze należą do fotografa. Można je jedynie wykorzystywać na zasadach licencji komercyjnej, na czas ograniczony lub bezterminowo. Niezależnie od umowy – zdjęcie zawsze należy do fotografa, jest to prawo niezbywalne.
Nikt inny, nigdy nie może podpisać się pod zdjęciem, którego nie jest autorem.
Model, nie jest autorem zdjęcia, więc nie jest właścicielem zdjęcia. Model nie może go sprzedać lub wykorzystać komercyjnie, chyba że umowa stanowi inaczej.
Podsumowanie: Fotograf jest właścicielem zdjęcia, możesz jedynie mieć licencję.
- Selekcja – Większość osób nie wie, jaki jest proces selekcji zdjęć. Zdarza się, że osoba fotografowana zażyczy sobie tego zdjęcia, które widziała w trakcie wstępnej selekcji na małym wyświetlaczu aparatu.
Niestety, wyświetlacz w aparacie nie jest idealny, nie pokazuje tyle, co monitor na komputerze, który jest przystosowany do obróbki zdjęć. Fotograf wybierając zdjęcia nie zwraca uwagi jedynie na to jak wygląda model/klient.
Zwraca uwagę jeszcze na aspekty techniczne zdjęcia, tj. kadr, czy jest proste i najważniejsze –
czy jest ostre.
Jeśli zdjęcie jest nieostre, czego przyczyną może być wiele rzeczy- nietrafiony przez fotografa, nietrafiony przez aparat, poruszenie modela, złe warunki do fotografowania itd.- tego zdjęcia zapewne nie dostaniesz.
Fotograf odda Ci tylko te zdjęcia, które wg niego są dobre pod każdym względem.
Jeśli nie spełniają one jakiś standardów, które ma fotograf, zdjęcia nie dostaniesz.
Podsumowanie: Dostaniesz tylko starannie wyselekcjonowane zdjęcia.